De mobiliteitssector, MKB-Nederland, VNO-NCW en brancheorganisaties waaronder Aannemersfederatie Nederland zijn onaangenaam verrast met de beslissing van het Rijk om de huidige vrijstellingsregeling C-rijbewijs voor het besturen van een elektrische bestelauto niet langer te gedogen.
Het Openbaar Ministerie (OM) wil de gedoogregeling, die zorgt dat bestuurders ook met een B-rijbewijs een zwaardere elektrische bestelauto mogen rijden, slechts met een half jaar verlengen, tot 1 juli 2024.
Grote gevolgen
Veel te kort en onacceptabel, vinden de ondernemers- en brancheorganisaties. Het standpunt van het OM heeft grote gevolgen voor ondernemers. Veel bestuurders van elektrische bestelauto’s beschikken namelijk niet over een grootrijbewijs. Door het besluit om medio 2024 een streep door de huidige vrijstellingsregeling te zetten, dreigen ondernemers met duurzaamheidsambities onnodig op kosten te worden gejaagd en zullen ze moeten kiezen voor een bestelauto met dieselmotor. De ondernemersorganisaties verwachten bovendien dat de verkoop van nieuwe elektrische bestelauto’s hierdoor stil komt te liggen en de verdere verduurzaming van binnensteden en winkelgebieden vertraagt.
Huidige gedoogregeling
Met de huidige gedoogregeling mogen bestuurders met een B-rijbewijs een elektrische bestelauto besturen tot maximaal 4.250 kg. Hiermee krijgt deze groep een vrijstelling voor het C-(vrachtwagen)rijbewijs, dat normaal gesproken boven de 3.500 kg verplicht is. De hogere gewichtsgrens is nodig om het extra gewicht van de batterijen van elektrische busjes te compenseren zodat er geen verlies van laadvermogen is.
Stilstand
De mobiliteitssector en ondernemersorganisaties willen voorkomen dat elektrische bestelauto’s die nu gebruikmaken van de regeling op 1 juli 2024 tot stilstand komen. Verlenging van de regeling tot tenminste 1 januari 2025 is nodig om wetgeving te actualiseren, zodat elektrische voertuigen ook na die datum verder kunnen. Ondernemers die al elektrisch rijden voelen zich in de kou gezet en ondernemers die de overstap naar elektrisch willen maken, zullen die nu uitstellen.
Oproep Tweede Kamer
Transport en Logistiek Nederland (TLN), Koninklijke RAI Vereniging, evofenedex, Vereniging Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA), BOVAG, Aannemersfederatie Nederland, Bouwend Nederland, Techniek Nederland, INretail, MKB-Nederland en VNO-NCW roepen de nieuwe Tweede Kamer op om in te grijpen. De organisaties vragen om een soepele verlenging van de gedoogregeling tot het moment dat er nieuwe wetgeving is.